Aktualności

Spoty filmowe, jak skutecznie promować bezpieczeństwo

13.09.2021 • Daniel Niezdropa

Krótkie filmiki promujące produkty czy też usługi, kojarzą się przede wszystkim z reklamą, która zgodnie z powiedzeniem „jest dźwignią handlu”. Takie produkcje mają związek nie tylko z branżą komercyjną, gdzie dobrze zareklamowany produkt będzie lepiej sprzedanym, a co za tym idzie da większe wpływy firmie. Odpowiedzmy sobie na pytanie, jaki produkt wytwarza POLICJA? Każdy go zna i na każdym kroku się z nim styka. Nazywamy go BEZPIECZEŃSTWEM. Jego zapewnienie i utrzymanie wymaga ciągłego zaangażowania tych funkcjonariuszy, którzy na pierwszej linii pracują nad coraz to lepszą jego jakością. Promocja bezpieczeństwa to już domena policjantów z Wydziału Komunikacji Społecznej. To właśnie ich dziełem są liczne spoty filmowe. Jak wygląda ich tworzenie, ile czasu trzeba poświęcić, aby powstała dobra filmowa produkcja, o tym właśnie jest ten artykuł.

Policja to największa państwowa „firma” w Polsce, w której służy prawie 100 tysięcy funkcjonariuszy i pracuje 25 tysięcy pracowników, w tym połowa w korpusie służby cywilnej. Jesteśmy służbą „no profit”, która w sposób jasny i czytelny, określony w ustawie o Policji, realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego.

Niezwykle ważne zadania skupione są w obszarze komunikacji społecznej. Nic tak nie oddziałuje na wyobraźnię, jak przekaz filmowy, dlatego po taką formę sięga się najczęściej. W Komendzie Stołecznej Policji, tą dziedziną promocyjnej działalności zajmuje się Sekcja Prasowa. Działający w jej strukturze zespół kamerzystów i fotografów, stara się tworzyć takie filmy, które nie odstają jakością oraz formą od realizowanych przez komercyjne agencje. Tematyka policyjnych produkcji filmowych jest niezwykle szeroka, od kryminalnych realizacji oraz zatrzymań, poprzez relacje ze ślubowań, świąt, rocznic, policyjnych pasji, treningów, aż po filmy instruktażowe, które można wykorzystywać w szkoleniu policjantów. Policjanci z WKS-u nie ograniczają się tylko do naszego garnizonu. Przykładem ostatniej współpracy z komendą powiatową z Nowego Dworu Gdańskiego był spot filmowy, który dotyczył problemu zaginięć dzieci w okresie wakacji.

W swojej pracy, oprócz konwencjonalnych narzędzi, w postaci kamer i aparatów, policjanci wykorzystują również drony, aby w ten sposób urozmaicić i uatrakcyjnić nagrania. Zanim jednak finalny produkt trafi na stronę internetową KSP, YouTube, Facebook-a, Instagram, Twitter, czy też zostanie wyświetlony w mediach telewizyjnych, wymaga porządnej obróbki oraz montażu. W dalszej części artykułu, opowiemy Wam, jakie etapy przechodzi każda kolejna produkcja filmowa z Wydziału Komunikacji Społecznej.


Foto: Daniel Niezdropa

Produkcja filmów służy wielu celom. Może to być promocja zawodu policjanta, mająca zachęcać młodych ludzi do wstępowania w szeregi służby, a czasami też skuteczne oddziaływanie prewencyjne i profilaktyczne. W maju tego roku, policyjni filmowcy z Sekcji Prasowej stołecznego Wydziału Komunikacji Społecznej zajęli się tematyką zagrożeń w ruchu drogowym i zrealizowali 5 spotów, które następnie ukazywały się cyklicznie na początku każdego majowego weekendu. Nie przypadkiem ten właśnie miesiąc był wybrany na ich emisję. Pomysł był taki, aby oddziaływać na kierowców już od majówki, uświadamiać ich, że niebawem rozpoczną się wakacje, co wiąże się ze wzmożonym ruchem na drogach i tym samym wzrostem potencjalnych zagrożeń. Efektem finalnym tej pracy, były utrzymane w ciekawej konwencji - produkcje dotyczące: jazdy z nadmierną prędkością, zachowania w rejonie przejść dla pieszych, dbania o stan techniczny pojazdów, korzystania podczas jazdy z telefonu komórkowego oraz bycia trzeźwym „za kółkiem”. Każdy z tych spotów, pomimo, że kilkudziesięciosekundowy, to wymagał jednak nagrania dużo większej ilości materiału. Spora liczba wyświetleń na portalach społecznościowych potwierdziła później, że praca naszych filmowców znalazła uznanie, a produkt zwany „bezpieczeństwem” otrzymał bardzo dobrą oprawę.


Foto: Daniel Niezdropa

ETAPY POWSTAWANIA SPOTÓW

PIERWSZY RODZI SIĘ POMYSŁ, zakładamy, że robimy film, zadając sobie pytanie: o czym, w związku z czym? Przydaje się wtedy tzw. „burza mózgów”, spotkanie z naczelnikiem, odprawa. Każdy przecież może mieć jakiś pomysł, a że pracujemy zespołowo, to wypracowanie i wybranie najlepszego rozwiązania nie powinno stwarzać problemu.

OKREŚLAMY CEL, jaki chcemy osiągnąć. W przypadku ostatnich spotów, celem było uświadomienie kierowców, a co za tym idzie przekonanie ich do właściwego zachowania na drodze. Poza tym pokazanie najważniejszych zagrożeń.

TWORZYMY SCENARIUSZ, co najmniej jego zarys, czasami szkic sytuacyjny, miejsce, podział ról, ewentualne dialogi, rozpisujemy kolejne sceny.

WYBIERAMY AKTORÓW I STATYSTÓW, bo są to osoby, które odegrają konkretne role, nawiązujemy kontakt z właściwym wydziałem, przy ostatnich produkcjach była to stołeczna drogówka. W produkcjach WKS-u biorą udział zarówno policjanci jak i pracownicy.

PLAN FILMOWY, to wybranie konkretnego miejsca, gdzie będą realizowane spoty. Niejednokrotnie przeprowadzany jest tam wcześniejszy rekonesans, pod kątem oceny i doboru ewentualnego tła, oświetlenia oraz możliwości realizacyjnych.

REALIZACJA, to wyjazd na plan, po wcześniejszym przygotowaniu sprzętu, kamer, aparatów, statywów, uchwytów, gimbali (stabilizatorów), baterii, dodatkowego oświetlenia (w przypadku scen nocnych). To najbardziej pracochłonny etap, który nie ogranicza się do pojedynczych ujęć. To wiele godzin spędzonych z kamerą, podczas których operator wykonuje dziesiątki nagrań. Realizacja jest najważniejszym etapem produkcji spotu filmowego.

MONTAŻ, wymaga nie tylko znajomości specjalistycznego oprogramowania, ale przede wszystkim dużej wyobraźni, artystycznego myślenia, umiejętności łączenia scen, doboru podkładu muzycznego, głosu lektora, stworzenia czołówki, napisów i zakończenia.


Foto: Paulina Harabin

CO JEST NAJWAŻNIEJSZE?

ODBIORCA, bo każda produkcja spotu filmowego jest ukierunkowana na konkretnego odbiorcę. Czy to będzie spot o bezpieczeństwie i zagrożeniach, czy też materiał promujący Policję, to każdy z nich będzie miał swojego odbiorcę. Będą to seniorzy, młodzież czy też ludzie z różnych branż i dziedzin życia społecznego oraz zawodowego. Dlatego patrząc na te wszystkie aspekty, należy przyjąć taką formę filmową, aby była ona zrozumiała dla nich pod każdym względem, również językowym. Pokazanie ciekawych rekwizytów, nowoczesnych i atrakcyjnych samochodów, to tylko jeden ze sposobów, aby pozyskać skupienie odbiorców spotu.

CZAS TRWANIA, nie może być zbyt długi, ważny przekaz trzeba tak umiejętnie przygotować, aby w krótkich, często najbardziej dynamicznych, czy też zmieniających się w sposób uporządkowany i logiczny ujęciach, pokazać przesłanie spotu.

EMISJA i PUBLIKACJA, chcąc dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, wybieramy taki kanał dystrybucji, aby spot obejrzało jak najwięcej osób. Mogą to być media telewizyjne, społecznościowe, w tym również własne. Później pozostaje już tylko zbieranie opinii, sprawdzanie liczby odsłon i pozycjonowanie bądź cykliczne przypominanie spotu. Tak właśnie wygląda tworzenie spotów fimowych dla bezpieczeństwa i promocji Policji, które wbrew pozorom wymagają nie tylko dobrego przygotowania, ale też wiele godzin pracy z nagraniem. Jest to ważna forma komunikacji społecznej, dlatego też efektywne wykorzystanie takiego przekazu stanowi priorytet w pracy stołecznej „prasówki”. Nasi policjanci muszą być nie tylko dobrymi realizatorami oraz montażystami, ale również specjalistami od reklamy i marketingu. Trzeba umiejętnie łączyć w sobie wszystkie te cechy. Wytworzyć to jedno, ale spowodować, żeby spot okazał się strzałem w dziesiątkę to drugie. Dlatego zachęcamy was do oglądania spotów i filmów naszej rodzimej produkcji na kanale YouTube, Twitter, Facebook czy też stronie internetowej KSP. W wielu z nich zobaczycie znanych aktorów, sportowców czy też producentów filmowych.


Foto: Paulina Harabin

OGLĄDALNOŚĆ PRODUKCJI FILMOWYCH WYDZIAŁU KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ KSP, liczba odsłon:
Facebook - ponad 4 miliony
YouTube - ponad 130 tysięcy